Bonusles: Omgaan met onvoorziene omstandigheden

In deze module gaan we het hebben over onvoorziene omstandigheden en ‘crisis’. Want hoe je het ook went of keert, het ondernemerschap kent hobbels en onvoorziene omstandigheden. Deze hobbels (of uitdagingen) kunnen ontstaan door externe omstandigheden (hallo Corona) of als je persoonlijk even wat hobbels ervaart. Maar zelfs zonder aantoonbare onvoorziene omstandigheden moet je alert zijn op een ‘strategische crisis’. En een strategische crisis is misschien nog wel gevaarlijker en komt voor als je langzaam maar zeker jouw winst(marge) laat dalen door teveel tegelijk te doen, een onduidelijke marketingboodschap, hogere inkoopkosten of andere kosten.

Kleine disclaimer: In het terugluisteren van de video ben ik mezelf ervan bewust dat ik iets onhandigs zeg. Alsof alle kosten aan branding ‘enkel je ego boosten en geen waarde hebben’. Dat bedoel ik natuurlijk niet! Branding kan onbetaalbaar krachtig zijn. Het punt wat ik wil maken is dat je in tijden van ‘crisis’ extra veel focus moet hebben op welke kosten op de korte termijn ‘de wond laten stoppen met bloeden’ zodat er een lange termijn is. 🙂