Bonuspodcast: Verdienmodellen toevoegen
In deze podcast praat ik met je over het toevoegen van een verdienmodel. Als je overweegt om een nieuwe verdienmodel toe toe voegen wil ik dat je je een vraag vooraf aan jezelf stelt:
‘Waarom wil je dit?’
Als het antwoord is dat het product momenteel niet goed loopt dan is het toevoegen van een verdienmodel (bijna) nooit de oplossing. Vaak ligt het dan veel meer aan jouw product en de focus hebben meer aantallen.
De andere reden waarom ik wil dat jij jezelf die vraag stelt is omdat focus cruciaal is.
Als jouw sieradenwebshop nu nog niet zo goed loopt dan is het toevoegen van een verdienmodel (een cursus waar je het zelf gaat maken) helemaal niet zo’n goed idee. Het leidt af, zowel voor jezelf want we hebben focus nodig als voor de klant. Vooral als producten helemaal niet zo goed bij elkaar passen eigenlijk.
Het belangrijkste is dus dat het toevoegen van een nieuw verdienmodel logisch is. Anders richt je een tweede bedrijf op. Dat kan ook, maar dat doe je dan vaak echt onder een hele andere naam. Het heeft namelijk een totaal andere propositie. En vergeet de focus niet. 🙂
Als jouw product wél al lekker loopt en je wil je omzet aantallen verhogen dan kan het toevoegen van een verdienmodel geschikt zijn. We willen vooral een nieuw verdienmodel wat passend is in wat we al hebben.
Voorbeelden
Van eenmalige klanten naar terugkerende klanten door een abonnementsvorm
Voorbeelden
- Hello Fresh-pakketten
- Kledingboxen (elk seizoen een nieuw pakket)
- Service-abonnementen (website onderhoud)
- Fotoshoots (elk seizoen een shoot)
- Dagelijkse producten (koffie, ontbijt, wasmiddel, deodorant, shampoo, dierenvoeding)
Van diensten naar producten
Voorbeelden
- Je concept verhuren in een ’franchise’-constructie. Denk aan een keten met sportscholen of met kapsalons.
- Groepstrainingen
- Online product
Het aanboren van een nieuwe markt. Van B2C naar B2B of van B2B naar B2C
Voorbeelden B2C → B2B
- Van maatpakken voor bruiloften naar het (ook) aankleden van hotelpersoneel
- Van donuts verkopen aan de B2C nu ook donuts aanbieden in relatiegeschenken voor bedrijven. Tip: kijk ook even de les over samenwerkingen.
Voorbeelden B2B → B2C
- Focustrainingen voor werknemers naar een focusplanner voor ondernemers
In plaats van het verkopen van producten het verhuren van producten
Voorbeelden:
- Kleding leasen
- Spelotheek voor kinderen of het verhuren van boeken of platen.
- Het leasen van een wasmachine
…na het leasen van een product kun je vaak een upsell doen om het daarna te koop aan te bieden.